The Panthera

Panthera

"El Panthera té l'aspecte d'un planador, el disseny d'un cotxe modern de gamma alta, els comandaments d'un LSA i l'atmosfera en cabina d'un reactor privat".

El cel s'ha obert com mai i les fronteres estan desapareixent. La necessitat de fer vols llargs, ràpids i eficients mai ha estat tan gran. A més, a qui li agraden les cues interminables dels controls de seguretat dels grans aeroports en les quals passes tant temps que acabes agafant l'avió quan estan a punt de tancar la porta d'embarcament? Imagina un avió ràpid i econòmic, amb el qual puguis anar amb els teus amics, companys o socis on vulguis, quan vulguis. Un avió que pugui volar en aeròdroms de pistes curtes que et permeti arribar el més a prop possible de la teva destinació i que t'obri la porta a un nou món d'oportunitats... Un avió dissenyat meticulosament per mantenir-te segur, còmode i tranquil en un entorn agradable. Un avió innovador que capta la teva atenció immediatament. La teva agradable bombolla de seguretat d'altes prestacions, la teva màquina del temps personal.
Panthera.

Origen del projecte

Fa uns anys, la gent creia impossible fabricar una aeronau lleugera i suficientment aerodinàmica per ser eficient i segura al mateix temps. Nosaltres ho hem aconseguit. La gent creia impossible donar la volta al món en un avió petit sense assistència. Nosaltres ho hem aconseguit. I també creien que era impossible crear una aeronau prou ràpida com per triomfar en els reptes de la NASA. Nosaltres ens vam posar a la feina i hem aconseguit el que mai ningú havia assolit: hem guanyat els reptes de la NASA dues vegades.

Ara n’hi ha que creuen impossible fabricar un avió elèctric rendible. Nosaltres ja ho vam fer realitat l’any 2007 amb el primer avió elèctric biplaça del món. Queda demostrat que fem i veiem les coses de forma diferent i que la nostra mentalitat és pionera.

Nosaltres no imitem, nosaltres innovem!

Ara, amb un quart de segle d'experiència, presentem un avió còmode, silenciós, segur i ràpid que pot enlairar-se i aterrar en pistes més curtes que mai i que pot realitzar un vol complet amb quatre persones a bord. Un avió preparat per al futur i que consumeix un 40 % menys carburant tot arribant més lluny i més ràpidament. Aquesta és la nostra idea de com ha de ser un avió certificat CS/FAR-23 de quatre seients modern. El Panthera ho ha fet realitat.

Panthera

Innovació

Les tècniques de disseny i construcció més modernes, i més de 25 anys de coneixement, experiència i excel·lència en la fabricació d'aeronaus avalen el disseny del Panthera.
L'harmonia de les seves corbes és el resultat d'un treball d'optimització mitjançant eines informàtiques avançades desenvolupades per nosaltres, on es dissenya cada detall amb la finalitat de garantir mínima resistència i màxima eficiència. Això va permetre que es dissenyés i volés al Panthera en un entorn virtual amb un grau de precisió molt important sense haver fabricat ni tan sols el primer dels seus components.

Les eines CAD d'última generació han permès que tots els components de l'avió hagin estat reduïts al màxim, donant lloc a cabines de passatgers àmplies i còmodes. És la primera aeronau de la seva categoria en estar dissenyada per poder portar còmodament quatre passatgers de qualsevol alçada.

Fer realitat les complexes formes i estructures del Panthera va ser possible únicament gràcies a l'ús de tècniques ràpides i modernes de creació de prototips. Materialitzar les maquetes dissenyades amb les eines CAD garanteix que l'avió posseeixi les propietats aerodinàmiques predites i que la seva integritat estructural compleixi amb els resultats de les prediccions.

La cura que s'ha tingut en els detalls és també plausible en els components de l'estructura i en l'equipament de l'aeronau. L'hèlice i el sistema d’escapament, per exemple, s'han optimitzat especialment per garantir el mínim soroll i el màxim rendiment, de manera que es redueixi la seva petjada ecològica i s'incrementi el confort de la cabina. El Panthera, a més, presenta sistemes elèctrics per a tots els seus instruments. El tren d'aterratge amb suspensió per braç d'arrossegament de titani, així com els flaps i els compensadors, són elèctrics. Això significa que es redueix el pes de l'aeronau i s'augmenta la fiabilitat, ja que s'eliminen els complexos sistemes hidràulics. Tant la il·luminació exterior com la interior procedeixen de tecnologia LED d'última generació, la qual proporciona una millor claredat, visió i calidesa.

Performance

El Panthera aconsegueix una eficiència insòlita gràcies a la seva treballada forma aerodinàmica, el tren d'aterratge retràctil de titani, l’estructura de materials compostos lleugera i innovadora, l’hèlix feta a mesura i l’excel·lent sistema d’escapament. El seu baix consum de tan sols 37,85 l/h (10 galons per hora) a 370 km/h (200 kts) no és l'únic signe d'eficiència d'aquesta aeronau sinó que a sobre vola a més velocitat amb la mateixa potència. No existeix un altre avió de quatre places amb aquest motor que voli tan ràpid! Per als seus propietaris o pilots això representa un cost operatiu significativament menor i un manteniment més simplificat.

Pot aconseguir les 1000 NM (1852 km) amb qualsevol càrrega, cosa que els pilots d'avions de quatre places porten molt de temps esperant. El robust disseny del tren d'aterratge i el baix pes de l'aeronau permeten que puguis arribar el més a prop possible de la teva destinació, ja que poden realitzar-se operacions fins i tot en curtes pistes d'aterratge d'herba. A més, el motor està preparat per al futur, ja que accepta combustible sense plom i seguirà complint amb els futurs requisits mediambientals. Els models híbrids i elèctrics redueixen encara més la petjada acústica dels enlairaments gràcies als enlairaments purament elèctrics.

Configuració

Panthera

Propel·lit pel motor modern i fiable Lycoming IO-390, el Panthera és una declaració d'eficiència: vol en creuer a 370 km/h (200 kts) amb un consum de tan sols 37,85 l/h (10 galons) en lloc dels "habituals" 64,35 l/h (17 galons) de la competència. El seu motor potent i lleuger pot funcionar amb combustible sense plom i està preparat per al futur! Amb el seu tren d'aterratge amb suspensió per braç d'arrossegament de titani, el Panthera està dissenyat per poder volar en pistes d'herba curtes i per maximitzar el confort en superfícies més rígides i llargues. La càrrega i l'abast mai es veuran compromesos. Encara que hi hagi quatre persones a bord, el Panthera arribarà a destinacions de més de 1000 NM (1852 km) sense cap dificultat!

El seu primer motor va ser el Lycoming IO-390. No obstant això, en rebre les notícies que aquest motor mai serà certificat per utilitzar MOGAS, gasolina d'automòbil sense plom més barata i que contamina menys, s'ha decidit canviar al IO-540-V, un motor més potent certificat per utilitzar MOGAS. Com no necessita la potència suplementària que li ofereix aquest nou motor, sempre volarà amb una configuració de baixa potència mantenint el consum més o menys al mateix nivell del model IO-390. Malgrat això, l'opció del IO-540 de 260 CV proporcionarà una important millora en la performance. Vegem a continuació totes les dades tècniques.

Panthera Hybrid

El sistema de propulsió híbrid-elèctric de 145 kW recolzat per un sistema de bateria innovador i un generador extensor d'autonomia, desenvolupat internament pel Panthera, és una autèntica revolució en el món de l'aviació! Característiques com no fer soroll o enlairaments i aterratges purament elèctrics no perjudiquen a la seva autonomia. Les ascensions en espais curts, el llarg abast i l'aerodinàmica extrema són la signatura de Pipistrel i ara més que mai estan potenciats gràcies al revolucionari sistema de propulsió híbrid. El Panthera Hybrid representa un salt quàntic en el món de l'aviació i una obertura del camí al futur del sector.

Panthera Electro

La versió del Panthera amb un sistema de propulsió elèctric pur de 145 kW és un regal per als entusiastes de l'alta tecnologia i per a aquells compromesos amb el medi ambient. L'objectiu és demostrar la capacitat de cobrir 400 km (215 NM) de forma silenciosa, eficient, amb zero emissions i per una fracció del cost. El sector està llest per a l'arribada de futures generacions de tecnologies en el camp de les bateries que incrementin l'abast operatiu. Els vols elèctrics ja són possibles i el Panthera Electro, amb sort, farà que les autoritats acabin per acceptar legalment els vols elèctrics: vols nets, silenciosos i barats.

Confort en la cabina

Una de les característiques més importants del disseny del Panthera és la seva cabina ergonòmica d'última generació. Totes les seves prestacions proporcionen un confort i una accessibilitat excepcionals per a persones de totes les alçades. A més, l'accés a l'aeronau és molt fàcil gràcies a les seves portes d'ala de gavina: dues davanteres per al pilot i copilot i una posterior per als seients de darrere. Els seients del pilot i copilot són regulables, així com els pedals de direcció. La palanca de comandament és ergonòmica i dóna al Panthera el seu toc esportiu. Els seients posteriors són molt amplis i tenen una configuració de 2 + 1. L'aeronau posseeix una porta de càrrega engrandida (grandària d'equipatge de cabina estàndard), encara que també es pot accedir a la càrrega des de la cabina i durant el vol! L'interior està equipat amb una tapisseria de cuir de la més alta qualitat i una il·luminació de gran funcionalitat mitjançant tecnologia LED que crea un ambient exclusiu dins de la cabina. La temperatura es regula a través d'un sistema d'aire condicionat a bord amb ventilació automàtica (opcional), el qual et mantindrà en una temperatura agradable tant a l'estiu com a l'hivern. Una altra de les seves característiques especials és el sistema de ventilació que funciona amb energia solar i que mantindrà el Panthera fresc quan estigui aparcat a l'exterior al sol.

Instruments

El panell d'instruments està dissenyat per adaptar-se al pilot i proporcionar-li un millor confort i una millor visibilitat. Les vistes des de la cabina de comandament han estat completament redefinides gràcies a l'ús d'una sola columna entre els pilots, de manera que la visibilitat frontal i lateral està lliure d'obstacles, la qual cosa augmenta la seguretat del vol. 

Existeixen tres àrees funcionals en el panell per a vol instrumental: panell indicador i de suport, pantalla primària de vol (PFD) i pantalla multifunció (MFD) i la columna de comunicació. Els components d’aviònica estan integrats en un sistema de visió artificial PFD/MFD model Garmin G500 i en un nou sistema de gestió de vol d'última generació amb pantalla tàctil Garmin GTN. La facilitat d'ús i la fiabilitat dels components d’aviònica de Garmin són insuperables, però el confort de la cabina del Panthera fan de l'experiència de pilotar-ho una cosa increïble. Els sistemes de navegació i comunicació duals Garmin GTN650 i 750 contenen controls per pantalla tàctil, la qual cosa significa pantalles més grans i una navegació i planificació gràfica de vol més simplificada. Només has de dibuixar el camí en la pantalla amb el dit i el pilot automàtic del Panthera ho seguirà. És màgia! A més, la cabina de comandament modular perfectament equipada genera tot tipus d'avisos meteorològics, de trànsit o del terreny (on pugui ser aplicable). El transponedor i el panell d'àudio 3D vénen integrats per cortesia del Garmin GTN 750.

Materials i tecnologia

Cada detall en l'aerodinàmica de les elegants línies del Panthera s'ha optimitzat minuciosament mitjançant programes personalitzats de dinàmica computacional de fluids d'última generació. Els perfils aerodinàmics, dissenyats amb especial cura, també s'han optimitzat per a una millor eficiència i per tant, millor velocitat, sempre assegurant alts valors de màxima elevació així com el millor maneig en pèrdua. La seva característica cua en T garanteix una baixa resistència d'interferència i ajuda a millorar els valors de rotació evitant que l'estabilitzador horitzontal interfereixi en el timó de direcció en alts angles d'atac.

El disseny de la forma aerodinàmica del Panthera sense deixar de garantir la màxima seguretat i mantenint el baix pes no hauria estat possible sense l'ús de materials innovadors d'última generació. La major part de l'estructura de l'aeronau està feta de materials compostos de fibra de carboni amb algunes zones de materials antiestàtics i Kevlar. El tren d'aterratge retràctil amb suspensió per braç d'arrossegament està fet de titani, la qual cosa li proporciona més força i millor absorció d'energia tot implicant el mínim pes. Tots els sistemes de control de l'aeronau són completament elèctrics per evitar la necessitat de sistemes hidràulics complexos i pesats.

Seguretat

El Panthera és la teva bombolla de seguretat d'altes prestacions! Com a part del seu complet equip de sèrie, el Panthera inclou un sistema de paracaigudes de rescat de fuselatge desenvolupat particularment perquè es pugui obrir a baixes i altes velocitats així com a diferents altituds.
La cabina ha estat dissenyada com una cel·la de seguretat amb zones d'absorció d'energia incorporades que augmenten la seguretat dels ocupants en cas d'accident. Els seients i els cinturons de seguretat compleixen amb els estàndards de certificació +26G CS/FAR-23. El primer en què un es fixa és en les increïbles vistes des de la cabina de comandament. Com només disposa d'una columna central, la visibilitat frontal i lateral del pilot és pràcticament completa, la qual cosa augmenta encara més la seguretat del vol. La seva cabina ergonòmica inclou panells indicadors especials que milloren la percepció situacional quan tenen lloc diferents alarmes visuals i sonores (terreny, pèrdua, excés de velocitat, problemes de motor, etc.).
Les prestacions del Panthera també contribueixen en la seva seguretat, ja que disposar d'una estructura lleugera impulsada per potents motors significa que s'aconseguiran velocitats i altituds segures amb més rapidesa de l'habitual, reduint d'aquesta manera el temps en zones crítiques. S'ha posat especial atenció en l'aerodinàmica i s'ha aconseguit donar al Panthera una maniobrabilitat excel·lent a baixes velocitats i uns valors de pèrdua i postpèrdua superiors. Sense oblidar-se de les solucions desenvolupades per simplificar el seu manteniment, les quals redueixen la probabilitat de cometre errors durant les revisions.

El desenvolupament del Panthera és part del projecte HYPSTAIR

Desenvolupament i validació de subsistemes i components de sistemes de propulsió híbrids per a aeronaus elèctriques.

COL·LABORADORS:
Pipistrel (Eslovènia)
Siemens AG (Alemanya)
Universitat de Maribor (Eslovènia)
Universitat de Pisa (Itàlia)
M.B. Vision (Itàlia)

En el projecte HYPSTAIR s'investiga sobre el disseny de components per a un sistema de propulsió híbrid de sèrie per a aeronaus petites. El concepte d'aeronau híbrida de sèrie que posseeixen actualment presenta la millor eficiència per al millor abast en el camp de l'aviació lleugera. Pot considerar-se una aeronau impulsada per electricitat amb un generador a bord que augmenta la seva autonomia quan és necessari.

El projecte inclourà el disseny conceptual dels components del sistema de propulsió híbrid, concretament del generador, motor, inversor, bateria i unitat de control. Aquests components tindran una grandària i un disseny en relació amb l'actuació i l'eficiència energètica del sistema complet de propulsió del fuselatge i seran provats en laboratoris. S'ha dissenyat una interfície home-màquina exclusiva que farà senzill l’ús d'un complex sistema híbrid. Es millorarà tant la seguretat de vol proporcionada per un sistema construït amb aquests components com la fiabilitat dels motors elèctrics i l'ús de fonts d'energia duals.

Tots els components es dissenyaran de manera que compleixin amb estàndards de certificació i seguretat importants. Com actualment no existeixen regulacions per als sistemes de conducció d'avions híbrids, definir aquestes regulacions en col·laboració amb les autoritats serà una important contribució del projecte, el qual obrirà camí perquè les tecnologies elèctriques i híbrides entrin al mercat. Aquests esforços ajudaran a crear una cadena de subministrament per als components de conducció d'híbrids i a reduir el temps per comercialitzar aquestes innovacions.

Per a més informació, visita www.hypstair.eu

Preu i disponibilitat (Setembre 2016)

Pots realitzar una comanda del Panthera ara per a un lliurament el 2017/2018 (posa't en contacte amb nosaltres per a més detalls). Actualment ja existeixen comandes que seran lliurades el 2017. Està disponible com a model prototip i posteriorment ho estarà com a model completament certificat.

La primera aeronau construïda (amb el motor IO-390) ja ha realitzat totes les proves de vol per validar la seva actuació i la seva seguretat. La segona s’acabarà al març de 2016 i s'utilitzarà per a més proves amb altres sistemes de propulsió (IO-540 elèctric i posteriorment híbrid).

Es preveu que la producció en sèrie del Panthera comenci en 2016 a la nova fàbrica de Pipistrel de Gorizia, a Itàlia (just a la frontera amb Eslovènia i gairebé 60 km de l'actual fàbrica).

El preu pel model IO-390 és de 390 000 € y pel model IO-540 és de 425 000 €. IGI, entrega y matriculació no incloses. Això és simplement perquè et facis una idea de l'increïble que és aquesta aeronau. Per a més informació, no dubtis a posar-te en contacte amb nosaltres.

Fitxa tècnica del Panthera

Panthera

Panthera exp

Panthera exp & cert

Panthera Hybrid exp

Panthera Electro exp

Categoria Utilitari (+4.4 g, -1.76 g) Utilitari (+4.4 g, -1.76 g) Utilitari (+4.4 g, -1.76 g) Utilitari (+4.4 g, -1.76 g)
Motor Lycoming IO-390 Lycoming IO-540V Híbrid 200 kW potència d'enlairament Elèctric 200 kW potència d'enlairament
Potència nominal 210 CV 260 CV 200 kW (150 kW continu)
Potència de creuer màxima 100 kW
200 kW (150 kW continu)

Pes i dimensions

MTOM 1315 kg / 2900 lbs 1315 kg / 2900 lbs 1315 kg / 2900 lbs 1315 kg / 2900 lbs
Càrrega útil 545 kg / 1200 lbs 500 kg / 1100 lbs 415 kg / 915 lbs TBD
Combustible utilitzable total 2x 105 l / 2x 27.7 gal 2x 105 l / 2x 27.7 gal 2x 105 l / 2x 27.7 gal n/a
Càrrega de combustible total 395 kg / 870 lbs 350 kg / 770 lbs 265 kg / 585 lbs n/a
Envergadura 10.86 m / 35 ft 8 in 10.86 m / 35 ft 8 in 10.86 m / 35 ft 8 in 10.86 m / 35 ft 8 in
Llarg 8.07 m / 26 ft 6 in 8.07 m / 26 ft 6 in 8.07 m / 26 ft 6 in 8.07 m / 26 ft 6 in
Alçada 2.19 m / 7 ft 2 in 2.19 m / 7 ft 2 in 2.19 m / 7 ft 2 in 2.19 m / 7 ft 2 in
Superfície alar 11,2 m2/ 121 ft2 11,2 m2/ 121 ft2 11,2 m2/ 121 ft2 11,2 m2/ 121 ft2

Performance (MTOM)

Velocitat de pèrdua (amb flaps) 60 KIAS 60 KIAS 60 KIAS 60 KIAS
Velocitat de pèrdua (sense flaps) 65 KIAS 65 KIAS 65 KIAS 65 KIAS
Velocitat de rotació a MTOM 60 KIAS 60 KIAS 60 KIAS 60 KIAS
Velocitat de maniobra (VA) 143 KIAS 143 KIAS 143 KIAS 143 KIAS
Velocitat d’operació normal (VNO) 175 KIAS 175 KIAS 175 KIAS 175 KIAS
Velocitat que mai ha de ser excedida (VNE) 220 KIAS 220 KIAS 220 KIAS 220 KIAS
Velocitat horitzontal màxima 187 KTAS 203 KTAS 212 KTAS, FL 150 212 KTAS, FL 150
Velocitat de creuer en maniobra (75 % potència) 181 KTAS, FL 80 198 KTAS, FL 80 177 KTAS, FL 150 (full generator power) TBD
Velocitat de creuer (65 % potència) 173 KTAS, FL 120 193 KTAS, FL 120 n/a TBD
Coeficient d'ascensió a MTOM i 105 KIAS 6.1 m/s / 1200 fpm 7.9 m/s / 1550 fpm 5.8 m/s / 1150 fpm 5.8 m/s / 1150 fpm
Carrera d'enlairament 365 m 295 m 290 m 290 m
Distància d'enlairament amb obstacle de 15 m 670 m 540 m 530 m 530 m
Velocitat d'aproximació 80 KTAS 80 KTAS 80 KTAS 80 KTAS
Distància d'enlairament amb obstacle de 15 m 570 m 570 m 570 m 570 m
Consum a velocitat de creuer en maniobra 46 l/h 56 l/h TBD TBD
Consum a velocitat de creuer econòmica 35 l/h 46 l/h TBD TBD
Autonomia amb 45 min de reserva > 1000 NM (1852 km), 155 KTAS, FL 120,
4 persones a bord (4 x 86 kg)
> 1000 NM (1852 km), 155 KTAS, FL 120,
4 persones a bord (4 x 86 kg)
> 1000 NM (1852 km), 155 KTAS, FL 120 TBD
Sostre de servei 6100 m / FL 200 7600 m / FL 250 6100 m / FL 200 TBD